Novinky
Komparatívna štatistika mesiaca – január 2013
21.10.2013, 12:26
V tejto štatistike mesiaca opierajúcej sa o údaje výberového zisťovania pracovných síl sa Cedefop vrátil k údajom špeciálneho modulu výberového zisťovania pracovných síl z roku 2009 (Eurostat, LFS – AHM, 2009), aby porovnal vzdelávacie správanie 18 až 24-ročných absolventov všeobecného a odborného (OVP) prúdu sekundárneho a postsekundárneho vzdelávania (ISCED 3 a 4). V čom je táto štatistika zaujímavá pre Slovensko?
V počte absolventov všeobecného prúdu vzdelávania (svetlomodrý štvorček) je Slovensko s 84 % ďalej sa vzdelávajúcich absolventov v prvej päťke krajín EÚ, vysoko nad priemerom EÚ27 (75 %). Pri absolventoch OVP je Slovensko s 28 % ďalej sa vzdelávajúcich absolventov siedmou „najhoršou“ krajinou, významne pod priemerom EÚ27 (31 %). Na prvý pohľad si môžeme povedať, že to nie je nič dramatické, veď napr. ekonomicky veľmi úspešné Nemecko vykázalo len 16 % absolventov OVP, ktorí sa v skúmanom čase ďalej vzdelávali, a nakoniec je predsa v povahe veci, že absolventi všeobecného prúdu pokračujú vo vzdelávaní a vstupujú na trh práce neskôr ako absolventi OVP, ktorí sa pripravujú na povolanie a vstup na trh práce. Problém je však v tom, že krajiny s „horším“ výsledkom nemajú ani zďaleka taký silný prúd sekundárneho odborného vzdelávania ako Slovensko. Jedinou výnimkou je Nemecko. Avšak Nemecko dlhodobo vykazuje mimoriadne nízku mieru nezamestnanosti mladých ľudí a Slovensko naopak mimoriadne vysokú. Máme teda dvojnásobný problém. Absolventi OVP majú problém sa zamestnať a zároveň nepokračujú ani vo vzdelávaní. Toto však nie sú tie dva problémy, ktoré máme na mysli. Je to jeden a ten istý dlhodobo diskutovaný a zároveň neriešený problém, problém krízy OVP na Slovensku. Ten druhý problém naopak nediskutujeme a ignorujeme - je ním štruktúra slovenskej ekonomiky a z nej vyplývajúci dopyt po pracovnej sile.
Novinky
Národné implementačné plány rozvoja OVP
Všetky členské štáty EÚ vypracovali a predložili Európskej komisii svoje národné implementačné plány (NIP) rozvoja OVP. Táto stručná správa Cedefopu ponúka na základe analýzy NIP základný prehľad diania v EÚ, Nórsku a na Islande v období od roku 2020.
Mikroosvedčenia nie sú mikrotéma
Mikroosvedčenia (micro-credentials) sú aktuálne najhorúcejšou témou OVP. Preklad stručnej správy Cedefopu do slovenčiny prináša výbornú vstupnú orientáciu k tejto téme, k následne publikovanému odporúčaniu Rady a odborným štúdiám.
Výsledky prieskumu ďalšieho vzdelávania sa dospelých
Výsledky prieskumu prezentované v stručnej správe Cedefopu z februára 2022 ukazujú, že dospelí si vzdelávanie sa vysoko vážia, pociťujú potrebu získať nové zručnosti, a napriek tomu sa málo vzdelávajú.
Cedefop vydal Európsky index zručností 2022
Týmto indexom Cedefop zmeral výkonnosť 31 systémov na podporu rozvoja zručností. Najúspešnejšou krajinou je Česko, ktoré dosiahlo 70 % ideálneho výkonu a obhájilo 1. miesto, zatiaľ čo Slovensko s 53 % skončilo na 19. mieste.
Poradenstvo je kľúčom ku kvalite celoživotného poradenstva
V krátkej správe z decembra 2021 Cedefop odpovedá na otázku, aké zručnosti má mať poradenský pracovník v súčasných meniacich sa podmienkach práce v dôsledku pandémie a zmien na trhu práce a prináša podnety založené na medzinárodných skúsenostiach.
Novinky zo siete
Kliknutím na nadpis Novinky zo siete sa dostanete do sekcie poskytujúcej spoločný priestor pre novinky z vybraných krajín EÚ, predovšetkým od našich susedov.
Ak Vás zaujímajú informácie aj z iných krajín siete ReferNet, kontakty na všetky partnerské krajiny nájdete tu.